Het is eenvoudig om de textuurvolle muziek van Kelly Lee Owens te associëren met de wilde natuur van Wales. De DJ, zangeres en producer komt uit Saint Asaph, een kleine stad in het noorden van Wales. In een interview met The Face in 2020, vertelde ze dat ze zich thuis voelt wanneer ze het landschap ziet oprijzen, een gevoel dat duidelijk tot uiting kwam in haar tweede album Inner Song, dat de ruige schoonheid van haar thuisland vastlegde in atmosferische soundscapes.
Verandering van geluid
Met haar nieuwe album Dreamstate is er echter een verschuiving merkbaar: minder natuurlijke rotspartijen en diepe valleien, en meer trance die gericht is op grote dansvloeren. Net als Inner Song komt Dreamstate voort uit een proces van introspectie, maar ditmaal wordt het innerlijke onderzoek weergegeven met krachtige synths en opzwepende opbouwen die passen bij grote clubs. Dit album werd mede geïnspireerd door de energie die Owens ervoer tijdens haar optredens als supportact voor Depeche Mode, waar ze met sterke arpeggio’s en stevige beats voor tienduizenden fans speelde.
Clubervaring en hypnotische klanken
In Dreamstate probeert Owens de vluchtigheid van het uitgaansleven over te brengen met lange, opbouwende melodieën en repetitieve, trance-achtige motieven. Haar rijke texturen en optimistische teksten vertellen het verhaal van dromen najagen en jezelf verliezen op de dansvloer. Owens staat bekend als een dromer, iets wat haar moeder ooit ‘Kelly’s wereld’ noemde. Op dit album laat Kelly’s wereld de donkere gedachten achter zich en omarmt het zonlicht en vrijheid. Dit resulteert in een energieke sfeer, die soms echter wat overweldigend kan zijn.
Grenzen van extase
Een uitdaging bij Dreamstate is dat de poging om vreugde en euforie op te roepen soms te veel aanvoelt. Het album wil een verheven staat van geluk creëren, maar pure euforie is moeilijk vast te leggen. Nummers als “Love You Got” en “Sunshine” hebben zware synths en een geluid dat neigt naar commerciële dancemuziek. “Dark Angel”, de opener van het album, begint met een zachte opbouw van pads en zanglagen, maar leidt tot een breakdown die doet denken aan de trance van de jaren ’90, zonder dezelfde speelse charme. Ook “Air” biedt een melodieuze housebeat die repetitief aanvoelt en daardoor opvalt door uniformiteit.
Hoogtepunten in eenvoud
Het album komt tot zijn recht wanneer Owens de productie terugschroeft. In “Love You Got” komen de subtiliteit van haar synthwerk en falsetto meer naar voren tijdens de kalmere momenten. Het nummer “Time To” valt op door zijn downtempo beats en Owens’ zuivere stem, waarmee ze een boodschap van loslaten en bevrijding overbrengt. Een ander hoogtepunt is “Rise”, dat bestaat uit sprankelende arpeggio’s en lichte percussie, waardoor de sfeer van de vroege ochtend wordt gevangen.
Ambiance en Melodie
De ambient stukken en melodieuze exploraties vormen enkele van de beste nummers van het album. Op “Ballad (In The End)” is Owens’ zang, vol reverb, prachtig verweven met strijkers en teksten over vertrouwen in iets groters. Het slotnummer “Trust and Desire” is een sfeervolle afsluiting waarin Owens zacht zingt boven lagen van synths, toetsen en strijkers. “I choose me, so completely,” fluistert ze bijna. De laatste minuten van Dreamstate zijn een verstilde ode aan zelfliefde, een moment van rust temidden van de klanken. Wanneer Owens zich richt op dansbare grooves en minimalistische producties, nodigt ze de luisteraar uit om deel uit te maken van haar intrigerende wereld.
Stream “Dreamstate” hier: