Ons huidige tijdperk van afleiding is veelbesproken. In haar boek uit 2019, How To Do Nothing, waarschuwt Jenny Odell voor de schadelijke effecten van de constante strijd om onze aandacht – van sociale media tot de 24-uurs nieuwscyclus. De ethicus James Williams stelt dat afleidingen ons op de korte termijn kunnen weerhouden van het doen van wat we willen, maar op de lange termijn zelfs onze levenswijze kunnen beïnvloeden. Dit heeft volgens hem diepe ethische implicaties voor vrijheid, welzijn en persoonlijke integriteit.
Haley Heynderickx’ ontsnapping aan de afleiding
De zangeres en songwriter uit Oregon, Haley Heynderickx, lijkt deze boodschap ter harte te nemen. Op het openingsnummer van haar tweede album, Seed of a Seed, reflecteert ze op het probleem van aandacht. Ze voelt zich schuldig, verslaafd aan haar telefoon, ontwijkt berichten en telt ondertussen “de nutteloze dingen die ik heb gekocht voor iemand anders’ winst.” In dit nummer wordt ze geconfronteerd met een versie van zichzelf die haar aanspoort om te vertragen en haar aandacht te herfocussen, bijvoorbeeld door naar paarse klaver langs de snelweg te kijken. Deze observatie biedt haar rust; het nummer vertraagt van een gespannen ritme naar zachte, akoestische melodieën en vloeiende elektrische gitaar.
De natuur als ontsnapping
Het idee dat de natuur een toevlucht kan zijn voor de chaos van het moderne leven is een terugkerend thema in Heynderickx’ muziek. Op haar debuutalbum I Need to Start a Garden uit 2018 vergeleek ze menselijke vriendelijkheid met “honeycomb/Holding the bee in the folds.” Romantiek in haar wereld bestond uit het voorzichtig verwijderen van een insect uit de kamer van haar geliefde. “The brink of my existence essentially is a comedy,” zong ze, en de oplossing was simpel: “to start a garden.”
Thema’s van innerlijke rust en bescheidenheid
Op Seed of a Seed verdiept Heynderickx deze thematiek en onderzoekt ze haar innerlijke angsten en de wijsheid die buiten onze gedachten te vinden is. Ze brengt deze verhalen met een stem die varieert van krachtige noten tot speelse, sprekende zang. Haar nummers spelen zich vaak af op de grens tussen moderniteit en natuur: ze twijfelt aan de vervulling van grootstedelijke dromen terwijl ze omringd is door een vingerhoedskruid, of ze vindt een moment van rust terwijl ze vastzit in de auto en communiceert met een kiezelsteen in een stroom. Mobiele telefoons en kolibries komen bijna in gelijke mate voor.
Hoewel haar ingetogen gitaarspel de emotionele kern van haar nummers vormt, breidt ze hier haar muzikale palet uit. Cello en trombone voegen een aardse diepte toe aan nummers als “Redwoods (Anxious God)” en “Sorry Fahey,” terwijl de verfijnde gitaarpartijen en close-harmonieën op “Spit in the Sink” een intieme sfeer oproepen.
Eenvoud en humor
Dromen van een eenvoudig leven op het platteland kunnen clichés worden, maar Heynderickx weet dit te vermijden door haar liedjes te kruiden met humor en bescheidenheid. Ze is dankbaar voor een “old black cat,” die ze snel noteert als “an asshole”, en vertelt over een moment waarop ze per ongeluk haar sleutels in de auto liet liggen. De vreugdes waar ze naar zoekt, zijn klein en eenvoudig: “Maybe a glass of wine,” zingt ze in het titelnummer, “And if I’m lucky/Maybe a hand next to mine.”
Ze bewondert de oude Redwood-bomen en de Pacifische kustlijn, maar wat ze van zichzelf en anderen vraagt, is subtiel en geleidelijk: een simpel gebaar zoals je vader bellen of je niet terugtrekken van “the thing next Tuesday.” Hoewel er inderdaad, zoals beschreven in How To Do Nothing, “deep ethical implications” zijn rondom waar we onze aandacht aan besteden, concentreert Heynderickx zich op eenvoudige waarheden: “There’s an artistry,” zingt ze, “in the day to day to day to day.”
Stream “Seed of a Seed” hier: