Kevin Martin, bekend als The Bug, is een belangrijk figuur binnen de dubstepscene. Na jarenlang een invloedrijke maar experimentele rol te hebben gespeeld in de muziekwereld, keert Martin terug naar zijn wortels: het creëren van intense, opzwepende muziek. Zijn zevende album “Fire” uit 2021 markeerde deze terugkeer naar de industriële raggastijl die hij in de jaren 2000 ontwikkelde. Met zijn recente project “Machine” zet Martin zijn verkenning van dystopische geluiden voort.
Het ontstaan van “Machine“
“Machine” is een verzameling van vijf digitale EP’s die Martin oorspronkelijk maakte als “vloerwapens” voor zijn Pressure-feesten in Berlijn en andere optredens. Dit project is zijn eerste niet-samenwerkende instrumentale werk onder de naam The Bug. Het album is geïnspireerd door de overweldigende geluiden van zowel reggae soundsystem-clashes als optredens van de band Swans. Het doel is duidelijk: geluid dat je fysiek kunt voelen, dat letterlijk de lucht om je heen doet trillen.
De industriële en post-apocalyptische texturen die Martin creëert, komen tot uiting in de diep grommende baslijnen en schurende geluiden die het album kenmerken. Hoewel er veel subtiliteit te ontdekken valt, draait het in de kern om het brute volume en de impact van het geluid.
Structuur en geluidsbeeld
De 12-track versie van “Machine”, beschikbaar op streamingdiensten en als dubbele LP, biedt een sterke mix van hypnotiserende en dreigende klanken. De langzame ritmes, diepe baslijnen en holle echo’s geven het album een ‘dub’-karakter, hoewel het geluidslandschap dichter bij mechanische fabrieksgeluiden, rookpluimen en haperende machines ligt. Tracks als “Annihilated (Force of Gravity)” en “Shafted (Laws of Attraction/Repulsion)” wekken beelden op van industrieel geweld, met invloeden die variëren van statische vinylklanken tot mechanische geluiden.
De albumstructuur volgt een chronologische volgorde en eindigt met drie tracks van de vijfde EP, “Machine V”. Deze laatste tracks geven de indruk dat de machines bewustzijn hebben ontwikkeld en zelf complexe geluidspatronen creëren. “Buried (Your Life Is Short)” is een voorbeeld van een track die gemakkelijk door een groove-metalband zou kunnen worden gecoverd. “Bodied (Send for the Hearse)” lijkt een experimentele benadering van zware windmachines, terwijl afsluiter “Exit (Wasteman)” de grens van robotachtige sludge metal opzoekt.
Uitgebreide versie
Naast de reguliere 12-track versie bestaat er ook een uitgebreide versie met 21 tracks, verdeeld over twee CD’s of vijf LP’s. Deze uitgebreide versie duurt 87 minuten en bevat negen extra nummers die voornamelijk variaties bieden op het centrale thema van het album. Hoewel deze extra nummers niet allemaal essentieel zijn, bevatten ze toch interessante muzikale uitstapjes. Zo is er de GAS-achtige ambient van “Released (The Need to Escape)” en de dreigende footwork van “Fucka (Tongue as a Weapon)” en “Limbo (Lust and Paralysis).”
Stream “Machine” hier: