Fans van het Britse experimentele duo Woo hebben reden om te vieren. Hun heruitgegeven albums, Robot X (2016) en Xylophonics (2017), zijn significant herzien, voorzien van nieuwe artwork en worden nu uitgebracht als een dubbelalbum op zowel cd’s als 2LP’s, en ook digitaal.

Een Lange Samenwerking

De samenwerking tussen Independent Project Records en Woo dateert uit 1988, met uitgaven zoals Whichever Way You Are Going, You Are Going Wrong en de cultfavoriet It’s Cosy Inside uit 1989. Bijna 40 jaar later hebben de creatieve geesten achter Woo, Mark en Clive Ives, opnieuw de krachten gebundeld met IPR, nu in het vierde jaar sinds de herlancering.

Clive Ives van Woo deelde zijn enthousiasme: “We hadden destijds een geweldige samenwerking met Bruce [Licher]. Zowel Mark als ik zijn verheugd over dit nieuwe dubbelalbum met IPR. We bewonderen Bruce’s esthetiek en unieke ontwerpen, en hij heeft onze verwachtingen overtroffen met zijn prachtig gemaakte letterpress kunstwerken voor de twee albums. IPR heeft ook de briljante Josh Bonati ingeschakeld om onze albums te masteren.”

Bruce Licher, de oprichter van Independent Project Records, uitte zijn opwinding over de hernieuwde samenwerking met Woo na bijna vier decennia. Hij prees het unieke geluid dat de gebroeders Ives creëren en beschreef Robot X en Xylophonics als wonderbaarlijk vreemde albums die de elektronische eigenheid van hun eerdere werken dragen.

Retro-Futuristische Visies

Robot X en Xylophonics bieden een mix van retro-futuristische visies, waarin experimenten worden gecombineerd met verschillende muzikale invloeden. De albums presenteren een gelaagde maar minimalistische ervaring, die luisteraars uitnodigt hun eigen fantasieën te verkennen, of die nu geworteld zijn in het verleden, heden of een speculatieve robotische toekomst.

Robot X

Robot X, ontstaan uit opnames met een 4-track bandrecorder in de jaren ’80, wordt door Clive Ives beschreven als een van hun meest abstracte en surrealistische albums. Geïnspireerd door de opkomst van humanoïde robots en beïnvloed door Terry Gilliam’s Brazil, verkent het album een dystopische wereld die te veel afhankelijk is van eigenzinnige machines. De artwork weerspiegelt dit thema, met collages van oude industriële machinegravures die robots creëren die aanzienlijk onpraktisch zijn vergeleken met moderne ontwerpen, wat vragen oproept over hoe logische machines kunnen samenleven met onvoorspelbare mensen.

Xylophonics

Xylophonics, zoals veel Woo-projecten, is ontstaan uit bewerkte tracks die in de jaren ’90 zijn opgenomen. Deze periode markeerde hun overstap naar computeropnames, waardoor een naadloze fusie van drummachines met keyboards mogelijk werd, evenals het creëren van loops en multitracking zonder de beperkingen van bandrecorders. Het album toont melodische loops met gestemde percussie-instrumenten en projecteert een futuristische en optimistische sfeer.

Met deze heruitgaven kunnen fans van Woo opnieuw genieten van hun kenmerkende geluid, nu met een frisse benadering en vernieuwde esthetiek.